code::blocks hakkında

Ağustos 24, 2010 at 1:40 am (c/c++ programlama) (, , , , , , , )

Elimizde algoritmasını oluşturduğumuz ve Windows ortamında çalışmasını istediğimiz bir projemiz mevcut diyelim. Kaynak bolluğu açısından da c/c++’ı tercih ettik diyelim. Derleyici ihtiyacımızı karşılamak için de açık kaynak kodlu bir IDE olan Code::Blocks tercih edilebilir zira hem fonksiyonelliği hem de kullanışlığı yüksek bir arabirime sahiptir.

Seçimlerimizi yaptığımıza göre “Nedir bu Code::Blocks?” , “Özellikleri nedir?” , “Compiler, Debugger, Linker, IDE vb. terimlerin anlamları nedir?” bunlara el atalım.

Şimdi ilk önce Code::Blocks’un ne olduğu sorusuna geçelim. Code::Blocks içinde GCC paketini barındıran Cross-Platform bir IDE uygulamasına güzel bir örnektir.

Sıra bu süslü püslü bilgisayar terimlerinin ne olduğunda;

Cross-Platform : Birden fazla işletim sisteminde dağıtımı bulunan uygulamalardır diyebiliriz cross-platform için.

  • Windows 2000/XP/Vista/7
  • Linux 32-bit
  • Linux 64-bit
  • Mac OS X

platformlarında uygulamaları bulunduğu için Code::Blocks bir cross-platform uygulamasıdır.

IDE : Integrated Development Evironment ( Tümleşik Geliştirme Ortamı ) özelliği olan programlar içinde pek çok geliştirme ortamını barındırırlar. Tümleşik geliştirme ortamlarında olması gerekli en temel özellikler:

  • Programlama diline göre sözdizimi renklendirmesi yapabilen kod yazım editörü.
  • Kod dosyalarının hiyerarşik olarak görülebilmesi amacıyla hazırlanmış gerçek zamanlı bir dizelge.
  • Tümleşik bir derleyici, yorumlayıcı ve hata ayıklayıcı.
  • Yazılımın derlenmesi, bağlanması, çalışmaya tümüyle hazır hale gelmesi ve daha birçok ek işi otomatik olarak yapabilmek amacıyla küçük inşa araçları.

http://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCmle%C5%9Fik_geli%C5%9Ftirme_ortam%C4%B1

resim01

Örnek Resim 01

Peki Code::Blocks bir IDE ise bu şartları sağlıyor mu? Sırasıyla inceleyelim:

1. ” Programlama diline göre sözdizimi renklendirmesi yapabilen kod yazım editörü. ” ve “ Kod dosyalarının hiyerarşik olarak görülebilmesi amacıyla hazırlanmış gerçek zamanlı bir dizelge.”

2. “Tümleşik bir derleyici, yorumlayıcı ve hata ayıklayıcı. ” ve ” Yazılımın derlenmesi, bağlanması, çalışmaya tümüyle hazır hale gelmesi ve daha birçok ek işi otomatik olarak yapabilmek amacıyla küçük inşa araçları” Code::Blocks;

  • Compiler ( derleyici ) olarak GCC ( GNU Compiler Collection ) paketini (C, C++, Objective-C, Fortran, Java ve Ada dillerini içerisinde barındırmaktadır.) kullanmaktadır.
    resim02

    resim02

    Ancak programımızın çalışmasını istediğimiz platform olarak Windows’u seçtiğimiz içinGCC’nin Win32 uygulamalarını derleyen kısmı olan MinGW ( Minimalist GNU for Windows) ‘yi kullanmaktadır demek daha doğru olacaktır :)

  • Debugger ( Hata Ayıklayıcı ) olarak GNU’nun hata ayıklayıcısı olan GDB’yi kullanmaktadır ( GDB: The GNU Project Debugger ) . GDB;  C,C++ Objective-C, Ada Pascal ve diğer dillerde yazılan kodlarda hata ayıklayabilir-miş sitesinde yazılana göre :)
  • Yorumlayıcı kısmına girecek olursak tam olarak Code::Blocks’un nasıl bir yorumlayıcı kullandığından emin değilim açıkcası :) ama kullandığı bir tane mevcuttur muhakkak :)

( Yorumlayıcı hakkında daha fazla bilgi almak için tıklayınız. )

Code::Blocks’un sitesinden de özellikleri hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.

Şimdi sıra Code::Blocks’un kurulumunda. Devam etmek için “Code::Blocks’un Kurulumu” başlıklı yazıya devam edebilirsiniz.

Bu yazıda kullanılan siteler :

About these ads

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logo

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook photo

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ photo

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

%d blogcu bunu beğendi: